A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: A non well formed numeric value encountered

Filename: libraries/MY_Cart.php

Line Number: 725

Veelgestelde vragen » Accuservice Lijnema
   

Contact

Hooilandseweg 22-26
9983 PE Roodeschool
Telefoon (0595) 41 26 93
Fax (0595) 41 29 67
E-mail info@lijnema.nl

Veelgestelde vragen

Een accu is een technisch hulpmiddel waar voorzichtig mee moet worden omgegaan. Wat voor verschillende types accu's zijn er? Waar dienen ze voor? Waar moet je op letten? Hoe moet je ermee omgaan en wat moet je vooral niet doen? Op deze en andere (technische) vragen geven wij in dit gedeelte van de website antwoord. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Bel ons gerust.

Wat zijn de belangrijkste soorten accu's?

Er zijn talloze accu’s op de markt voor allerlei verschillende toepassingen. Uw garage of dealer kan u precies vertellen welke accu u nodig hebt voor uw toepassing. Het belangrijkste onderscheid bij start- en semi-tractieaccu’s (de meest voorkomende accu’s omdat deze in veel voertuigen worden gebruikt) is het onderscheid tussen natte en droge accu’s. Droge accu’s worden ongevuld geladen en moeten eerst worden gevuld met elektrolyt, een zwavelzuuroplossing ook wel accuzuur genoemd. Natte zijn voorgevuld en klaar voor gebruik. Hiernaast zijn er diverse andere batterijen zoals gelaccu’s, nikkel-cadmiumaccu’s, moderne onderhoudsvrije accu’s en accu’s voor speciale toepassingen. Uw leverancier kan u er meer over vertellen. Waarom zijn de meeste auto’s uitgerust met een loodaccu en niet met een NiCd-accu? Traditioneel zijn de meeste auto’s voorzien van een loodaccu, tegenwoordig vaak onderhoudsvrije. De belangrijkste reden is de prijs. Een loodaccu is aanzienlijk goedkoper dan een nikkel-cadmiumaccu, hij heeft (net als een NiCd-accu) een lange levensduur en is aanzienlijk eenvoudiger te recyclen.

Wat voor risico's loop ik door contact met een accu?

De meeste accu’s wekken stroom op door een chemische reactie. Vaak is dit de reactie van lood en elektrolyt. Elektrolyt bevat zwavelzuur, een gevaarlijke, bijtende stof. Ook contact met lood is slecht voor de gezondheid. Vermijd daarom contact en ga niet experimenteren. Was uw handen goed na het werken met een accu! Het openen van andere accutypes dan loodzuuraccu’s kan de levensduur ervan (aanzienlijk) verkorten. Lever een gebruikte accu altijd in. Nooit met het huisvuil weggooien.

Hoe moet ik een accu opslaan?

Allereerst wat u NIET moet doen: eerst leeggieten en/of ontladen en dan vullen met gedestilleerd water… NEE! Permanent aan een lader zetten tijdens opslag… NEE. Dit moet u WEL doen: Koppel de accu los van het systeem (eerst de min-pool). Zo voorkomt/vermindert u lekstromen. Vul het elektrolyt aan tot het streepje; gebruik hiervoor gedestilleerd water en geen zuur! Zet de accu aan de lader en laad hem volledig op. Maak de polen en het deksel goed schoon. Zet de accu droog en koel weg in een schone omgeving.

Hoe lang kan een accu ongebruikt blijven?

In principe zijn accu’s onbeperkt houdbaar als ze droog en koel in een schone omgeving worden opgeslagen. Toch weet iedere gebruiker dat natte accu’s (gevulde accu’s) na verloop van tijd ontladen. Dit heet zelfontlading. Vooral vocht versnelt een zelfontladingsproces. Door de zelfontlading wordt het stroomafgiftevermogen van een accu verlaagd omdat er veel minder dan de ideale 100% lading aanwezig is. Een tijdelijk opgeslagen accu (ook in een auto) moet vóórdat hij weer in gebruik wordt genomen, worden gecontroleerd en eventueel bijgeladen met behulp van een externe acculader. Zeker als de ongebruikte termijn drie maanden of langer is. Ook het soortelijk gewicht van het elektrolyt speelt een rol. Vóór gebruik controleren is altijd verstandig. Uw garagehouder kan dit voor u doen of u vertellen hoe het moet. Er zijn ook handige controle-apparaatjes verkrijgbaar. Het is altijd verstandig om een acculader bij de hand te hebben als u werkt met accu’s die een tijd (seizoen) ongebruikt blijven of in opslag gaan.

Hoe kan ik een accu in een zo goed mogelijke staat houden door onderhoud?

Accu’s hebben weinig onderhoud nodig. Wat wel bijdraagt is regelmatige controle van het elektrolyt en het schoonhouden van de accu. Dit laatste voorkomt en vermindert lekstromen.

12 Volt of 24 Volt?

De fabrikant van uw voer- of vaartuig heeft het voltage van uw systeem bepaald. Wijk hier niet van af bij vervanging! De meeste personenauto’s hebben een 12V systeem. Vrachtwagens hebben een zwaarder (start)vermogen nodig en zijn dan ook vaak uitgerust met een 24V systeem.

Waarom is het slecht voor een accu als hij volledig ontladen wordt?

Een accu heeft laadcycli. De hoeveelheid laad- en ontlaadcycli is zeer groot maar niet onbeperkt. Volledig ontladen heeft een negatief effect op het aantal beschikbare cycli. Na volledige ontlading ontlaadt een accu sneller als hij weer opgeladen is.

Waar moet ik op letten bij het laden van een accu?

Accu’s in voer- of vaartuigen laden zichzelf op tijdens gebruik. Na een bepaald aantal laadcycli, waarbij de accu steeds minder ver automatisch oplaadt, kan het nodig zijn om een accu extern op te laden. Dit geldt vooral voor ‘natte’ accu’s. U kunt dit laten doen maar er zijn ook diverse acculaders in de handel. Uw vaste dealer kan u informeren over wat voor uw toepassing de beste/meest betaalbare lader is. Let wel: bij het opladen van accu’s kunnen gassen vrijkomen die explosief zijn; dus open vuur (roken, geisers, boilers, vonkvormende elektrische apparatuur) vermijden. Zorg ook altijd voor goede ventilatie (deuren open als u binnen oplaadt. Draag veiligheidshandschoenen en een veiligheidbril i.v.m. de aanwezigheid van lood en zuur. Altijd eerst de negatieve klem losmaken, dan pas de positieve. Haal na het laden de stekker van de lader uit het stopcontact en wacht even een paar seconden voor u de klemmen van de polen afhaalt. Nooit overladen; dit heeft versnelde slijtage tot gevolg.

Heb ik garantie op mijn accu?

Nieuwe accu’s zijn op fabricagefouten gedekt door fabrieksgarantie. Een accu is een slijtproduct; het is een verbruiksproduct, geen gebruiksproduct. Buiten de basis fabrieksgarantie valt een defecte of lege accu na ingebruikname dan ook niet onder de standaard garantie van uw voer- of vaartuig.

Waar kan ik gebruikte accu's inleveren?

Een accu is gevaarlijk chemisch afval. Het moet daarom door een erkend inleverpunt worden afgevoerd ter verwerking. Accuservice Lijnema is een van de weinige accubedrijven in Nederland die VIHB-gecertificeerd (Vervoer Inname Handelaar-Bemiddelaar) zijn als veilig afvoerbedrijf voor accu’s. U kunt uw gebruikte accu’s altijd inleveren bij uw garage, werkplaats of accessoireleverancier. Als hij klant is bij Lijnema kan hij oude accu’s veilig meegeven aan onze bezorgservice.

Zijn loodaccu's milieuvervuilend?

Nee, zolang ze niet zomaar worden gedumpt. Accu’s zijn prima te recyclen. Gelukkig wordt in Nederland vrijwel 99% van alle accu’s keurig ingeleverd bij verzamelpunten.